A Bajcsy-Zsilinszky utca 12. szám alatti villaépület 1925-ben épült.1 Szél Frigyes ügyvéd családi háza volt. (Szigetvári György építész közlése.)
     1982 őszétől a Tanítóképző Főiskola könyvtárának adott otthont. Egyed Tibor építész tervezése alapján 1991 szeptemberétől körolvasó termet alakítottak ki a vele szomszédos épületben.,, A villaépület tetőtér-beépítése és összekötése az olvasóteremmel 1995-re fejeződött be. A tetőtérben oktatótermeket és irodákat alakítottak ki. A könyvtár alapterülete 1100 nm-re nőtt."2
     2005 szeptemberétől a könyvtár állományának jelentős része a campuson épült új könyvtárba került, a művészeti és kommunikációs gyűjtemény maradt a Művészeti Kar kör alakú olvasótermében. A villaépületi részbe költözött be a Pedagógiai Intézet a szakkönyvtárával együtt.
     A villán a nemzeti formavilág motívumai jelennek meg. Lechner Ödön a magyarság keleti eredetéből kiindulva létrehozta a magyaros szecessziót. Követői népi ihletésű formákat használtak fel az épület díszítésében. Kaposváron számos lakóház, középület készült ebben a szellemben.







     Lechner elméleti írásaiban is összegezte művészeti felfogását. Ezek közül a leghíresebb a Művészet című folyóiratban megjelent Magyar formanyelv nem volt, hanem lesz című írása. Ebben írja: "A magyar nemzeti stílus igenis megvan a magyar népnél; még pedig határozottan felismerhetően. A járatos szem hamar megtalálja jellegzetes vonásait. Abban a szűk körben, ahol a nép az ő kis szükségletét elégíti ki, bámulatosan kifejlődött és meghatóan konzerválódott e formanyelv mind a mai napig. Nekünk ezt a magyar népstílust meg kell tanulnunk, mint valami nyelvet..." (1906)








     A növényi ábrázolások mellett ezen az épületen találunk állatvilágból vett motívumot is. Ez viszonylag ritkábban szerepel a homlokzatokon és a műlakatosmunkákon. A kerítésen és a kapuzaton is megjelent a kakas motívum, ezt mára lebontották.



Forrás:
1 Virányi Zoltán: Kaposvár városépítésnek vázlata = Somogyi Honismeret, 1998. 1. p. 23.
2 Somogyi Hírlap, 1995. október 11. p. 3.


Fotó:
Horváth András