Szalóky Dániel a tanító

1845. november 15-én született a Veszprém megyei Nemesszalókon. A családi legendárium szerint már ekkor eldőlt, hogy tanítói pályára adják. Családja szegényes anyagi helyzete miatt rokonai támogatásával került előbb elemi iskolába, majd 1858-ban a pápai gimnáziumba. Az oktatás költségeit és a kollégiumi díjat is a rokonok anyagi segítségével tudta fizetni. Dániel tudásával, szorgalmával és szervezésre és vezetésre alkalmas egyéniségével már ekkor kiemelkedett iskolatársai közül. Ezen készségeit számtalan módon kamatoztatta élete során. Hogy enyhítse családja kiadásait, segédtanítói állást vállalt Kisújfalúban, majd Ószőnyben. De ezek az állások sem segítették hozzá, hogy ne kelljen családja támogatását igényelnie, ráadásul hamarosan munka nélkül maradt.

Elmondásokból úgy értesült, hogy Somogyban nagy a tanítóhiány, miközben a falusiak közt sok az iskolázatlan. Gyalogosan indult neki a hosszú útnak, csak hosszabb-rövidebb szakaszokon utazhatott arra járó parasztok vagy kereskedők kocsiján. Hosszú utat tett meg a szülőfaluból, s útja végén Csökölyben Komjáthy Kristóf tanító vendége volt. Úgy tervezte, ha szükséges, akár Debrecenig is elmegy tanító állást találni magának, de 1866. április 27-én Halka Sámuel kadarkúti esperes segédtanítói állást ajánlott számára a somogyudvarhelyi református iskolában(1).
"Most már régi vágyam teljesültével tanító lehettem, tanító maradhatok. Kész örömmel végeztem nagyszámú tanítványaim körében a tanítást és egyéb teendőimet." - idézi Szalóky naplójából Kellner Bernát. (2)
Somogyudvarhelyen ismerkedett meg Ódor Máriával, akit hamarosan feleségül vett.

Bizonyára a már említett szorgalma, tudása és szervezőkészsége is fontos szerepet játszott abban, hogy a református egyház vezetősége őt választotta arra, hogy Csokonyában betölthesse a segédtanítói posztot. Éppen 21. születésnapján – 1866. november 15-én – került a faluba, amelyért élete folyamán oly sokat tett.

Amikor a faluban híre ment, hogy a fiatal tanító szegény ember, támogatták ruhanemüvel, élelemmel. Szalóky Dániel sosem feledte el ezt; haláláig hálás volt Csokonya népének.
Másfél éve sem segédtanítóskodott a faluban, amikor 1868. március 12-től kinevezték rendes tanítónak. Éppen ebben az évben lépett hatályba a népiskolai közoktatásról szóló törvény, amely 12 éves korig előírta a népiskolai oktatást a gyermekeknek.
Ugyan Szalóky Dániel sosem szerzett tanítói oklevelet, tanítói módszereivel mégis kivívta pályatársaitól a megtisztelő "tanítók tanítója" címet. Ahogyan egy japán közmondás is tartja: "Jobb egyszer látni, mint százszor hallani". Szalóky Dániel vezérelvei között ez eképpen szerepelt:

""A szavak oktatnak, a példák vonzanak.""

Meg is tett mindent, hogy tanítványai érdeklődését felkeltse a tudományok iránt. Az iskolán kivüli tanítást pedig hobbijával kötötte össze. Szabadidejében szeretett utazni; bejárta az akkori Magyarország szinte összes földrajzi- és történelmi helyszínét, és diákjaival is gyakran indult túrázni. Szalóky Dániel jó szervezőkészségét mutatja, hogy ezekre a szemléltető - oktató kirándulásokra minden esetben sikerült szállást és ellátást szerveznie az útjuk végcélján lévő iskolákkal együttműködve. Így vitte el a csokonyai diákokat a Balatonhoz vagy például Mohácsra is. Gondoskodott róla, hogy a kirándulások alkalmából a gyerekek "felfedezhessék" a tudományokat.
A Dráván gőzhajóra ültette őket, Pécsett a Misinai Kilátóról szemlélték a Mecsek hegyeit, majd a Zsolnay gyárban néztek körül, s végül a nagyobb diákokkal a tanító maga szállt alá a bányába, hogy az ottani munkát is tanulmányozhassák.


Aladár: A Dráván Gőzhajózási Társaság egyik gőzöse (1887-1896)
(A Hajóregiszter weboldal gyűjteményéből)

A szigetvári uradalomban a falusi diákok kipróbálhatták a telefon csodáját, és beszélhettek a 8 km-re lévő dencsházi iskolával. A kirándulásokra Szalóky Dániel énekekre, versekre tanította osztályát, mindig a kirándulás témájának megfelelően.

Saját utazásairól is szívesen mesélt az iskola falai között:

"Mikor én egy-egy tanulmányútról hazajöttem és a látottakról a térkép felmutatása mellett tanítványaimmal tájékoztattam, feszült érdeklődéssel hallgattak a földrajzból, történelemből, népisméből stb. bizonyára többet tanultak, mintha tankönyv köteteket magoltattam volna be velük. Hát mikor őket is megutaztattam, mennyire kellemesen s felejthetetlenül nyomódtak be lelkükbe a szükséges ismeretek."(3)

Egykori tanítványai később is örömmel emlékeztek vissza szeretett tanítójuk óráira. "Tanításait nem lehet elfelejteni, mert nem prédikációival, hanem élete példájával tanított." - mondta róla egykori diákja, Dr. Barakonyi László hatvanegy évvel azután, hogy Szalóky Dániel elhagyta a katedrát. (4)

Nem csak diákjai érdeklődését igyekezett felkelteni és folytonosan éberen tartani a tudományok iránt; már az iskoláskor előtt felkereste leendő tanítványait, hogy összeismerkedhessen velük. Az ellen kívánt tenni, hogy a szülők az iskolás kor előtt a tanító alakjával ijesztgessék gyermekeiket. Igyekezett már az osztályterembe lépés előtt megkedveltetni magát a gyermekekkel, és egy-egy ilyen látogatás során mindent megtett azért is, hogy egyben a szülőkkel is összeismerkedjen, és a község fejlődő kulturális életébe bevonja őket. Próbálkozásait rendszerint siker koronázta, s már az egészen apró gyerekek is ismerték és tisztelték Szalóky Dánielt. Egy általa mesélt történet szerint amikor egyszer az utcán játszó gyermekek mellett haladt el, az egyik megkérdezte a neki köszönőket:
- Ki volt ez az ember?
A többiek meglepődve válaszoltak:
-Te bolond! Nem ember az, hanem a tanító! (5)

A tanítói oklevél hiánya ellenére méltán népszerű tanítója lett Csokonyának. Tartotta a kapcsolatot a környékbeli és kirándulásai alkalmával a távolabb tevékyenkedő tanítokkal is. Kezdetben ő kereste fel őket, hogy tanítsák, az idő múltával pedig azok kérték fel Szalókyt, hogy tanulhassanak tőle.
1871-ben Csurgón részt vett a tanítóknak rendezett póttanfolyamon, melyen a Somogy megyei tanítók különféle témákban tartottak előadásokat. Szalóky Dániel az ekkor készített jegyzeteit rendezte, és adatta ki könyv formában "Tanulmányaim a Csurgón tartott póttanfolyam alatt" címen.


A könyv előszava

Neve eztán kezdett terjedni a tanítók között. Egy évvel a tanulmányok megjelenése után a falusi néptanító nagy feladatot kapott; a Közoktatásügyi Minisztérium őt bízta meg azzal, hogy látogasson el a bécsi világkiállításra, s tanulmányozza a tanügyi részleget. Szalóky Dániel eleget tett a feladatnak, gondosan készített beszámolóját az országos szaklapokban publikálta.(6)
Ezzel neve országosan ismertté vált.
Szülőfaluja, Nemesszalók még abban az évben hívta tanítónak, majd a tanfelügyelői állást is neki ajánlották, de egyik állást sem fogadta el.
Az 1873-as bécsi beszámoló után Szalóky Dániel már nem csupán szűkebb környezetében, hanem megyei és országos tanítói gyűléseken is tartott előadásokat. Néhány cím előadásaiból: "Jellemképzés a népiskolában"; "A tanító teendői a lábrakapott élvhajhász és anyagiasság ellen"; "A munka szeretete és a szeretet munkája a tanítóban"(7)

1877-ben Rinyaszentkirályon a tanítóknak tartott értekezleten olvasta fel "A közelgő zsinat és a tanítók" című értekezletét, melyben a református tanítók jogi és anyagi helyzetének javítását kérte. Ez az előadás, amely a szaklapokban aztán nyomtatásban is megjelent, nagy sajtóvitát váltott ki. Ellenzői éppen úgy akadtak, mint támogatói. Végül Szalóky tagja lett a presbitóriumnak és képviseltet kapott az egyházmegyei kerületi gyűléseken, sőt, a zsinaton is.(8)
Kitartó munkájának és jobbító törekvéseinek köszönhetően Szalóky Dánielt az Országos Református Tanítóegyesület Vezetőségébe is beválasztották, és – hogy az egyesületi ügyeknél jobban kéznél legyen – Debrecenben ajánlottak neki tanítói állást. Szalóky Dániel azonban sosem felejtette el, hogyan karolta fel és segítette őt Csokonya népe szegény, pályakezdő korában, és a felajánlást azzal utasította vissza, hogy még nem tudta megszolgálni a csokonyaiaknak azt a sok jót, amellyel akkor támogatták.(9)

Az Országos Református Tanítóegyesület vezetősége 1906-ban
Kép forrása: Dombóvári László: Szalóky Dániel 1845 - 1934.

A csokonyai iskola osztálytermében Szalóky Dániel először figyelt fel a kis Szabó István tehetségére; bíztatta, fejlessze szónoki képességeit.
A tanító igyekezete nem volt hiábavaló; az 1908-ban Nagyatádi Szabó István országgyűlési képviselő lett, majd sikeres politikai pályáján a földművelésügyi-, illetve a népgazdasági miniszteri széket is elfoglalhatta.

Nagyatádis Szabó István fényképe
Nagyatádi Szabó István 1908 körül

Nagyatádi soha nem feledkezett meg róla, mennyit köszönhetett kedves tanítójának. 1906-ban versben köszönte meg a sok jót, amit diáktársaival Szalókytól kaptak. 1910-ben pedig, amikor a tanító nyugállományba vonult, bucsúztató ünnepségén a képviselő kezet csókolva fejezte ki háláját.

Szalóky Dániel maga is kiválló előadó volt. A csokonyai tanítói közgyűlésen mintatanítást tartott, a barcsi Tanítók Házában – ahol már 1900-ban felhívta a tanítók figyelmét a technikai fejlődés kihívásaira – "vonzó előadásával általános derültséget keltett s mélyen lekötötte a hallgatóság figyelmét." (10)

Valóságos ünnepnap volt Erdőcsokonyán 1906-ban, amikor egykori tanítványok, tanítótársai és a falu lakói nagy szeretettel köszöntötték fel Szalóky Dánielt tanítói pályájának 40 éves jubileumi ünnepségén. Vecsei József – ki személyesen nem tudott az ünnepségen megjelenni – versben köszöntötte fel az idős tanítót.

Fotó Szalóky Dániel 40 éves tanítói jubileuma alkalmából
(A Somogy Megyei Levéltár archívumából)

Szalóky Dániel még 4 évig állt a katedrán, és munkálkodott az ifjúság tudásának csiszolásán. Végül 1910. szeptember 11-én nyugállományba vonult. De nyugodni sosem nyugodott meg teljesen; egész életében kereste a tennivalót, és ez idő alatt nem csak Erdőcsokonya kisdiákjait, hanem a falu teljes lakosságát művelte.

<< Vissza a főoldalra    Népművelő tevékenysége >>